Jak ulepszyć olej napędowy i poprawić ochronę silnika?

Warszawa, 11  stycznia 2019

Pomimo  stałej kontroli jakości paliw oraz coraz większej świadomości kierowców w tym zakresie, zanieczyszczenia oleju napędowego  nadal się zdarzają. Niepożądane substancje, w postaci stałej lub ciekłej najczęściej dostają się  do paliwa podczas procesu produkcji, magazynowania, transportu oraz dystrybucji. Niewłaściwej jakości  olej napędowy negatywnie wpływa na silnik i cały układ paliwowy.

Co więc wpływa na poprawę jakości ON i lepszą ochronę silnika?

Polepszacze liczby cetanowej (Contains Cetane number improvers) podnoszą jej wartość, a tym samym jakość paliwa. Spalanie w silniku Diesla polega na samozapłonie paliwa wtryskiwanego do sprężonego powietrza  w komorze spalania. Po wtrysku paliwa początek zapłonu nie jest natychmiastowy, ale występuje z minimalnym opóźnieniem, określanym jako „zwłoka zapłonu”.  Liczba cetanowa jest miarą zdolności paliwa do samozapłonu sprężonej mieszanki paliwowo-powietrzne,  zwiększona liczba cetanowa odpowiada zmniejszonemu opóźnieniu zapłonu. Praca silnika wysokoprężnego  pracującego na paliwie o niskiej jakości cetanowej powoduje słabe właściwości rozruchowe, szczególnie w zimne dni, co oznacza białe spaliny, wyższy poziom hałasu, większe zużycie paliwa i wyższą emisję spalin. W polskiej normie dla olejów napędowych ustalone jest minimum liczby cetanowej, wynoszące 51, jednak wyższa wartość jest pożądana i poprawia własności eksploatacyjne paliwa, silnik łatwiej zwiększa obroty, poprawia się rozruch, spowalnia się proces zanieczyszczenia dysz wtryskiwaczy, redukcji ulega ilość cząstek stałych w spalinach i wycisza się praca jednostki.

Ulepszacze smaru

Pompy wtryskiwaczy paliwa do silników wysokoprężnych często polegają na samym paliwie do smarowania swoich ruchomych części. Nowoczesna technologia redukcji emisji spalin wymaga niemal całkowitego wyeliminowania siarki z oleju napędowego, co wymaga bardzo trudnych i skomplikowanych procesów rafinacji, przede wszystkim hydrorafinacji. Procesy te obniżają także zdolność i jakość smarowania. Paliwa o niskiej zawartości siarki mogą powodować szybsze zużycie i i awarie pomp paliwowych.  Środki polepszające smarność skutecznie przywracają utraconą w procesie rafinacji funkcję, umożliwiając w ten sposób normalną pracę pompy, jej niezawodność i żywotność.


 

Dodatki kontrolujące osady (DCA)

Dodatki kontrolujące osady dla silników wysokoprężnych są opracowane tak, aby utrzymać cały układ paliwowy w czystości, chociaż w silnikach wysokoprężnych zawory wlotowe nie mają kontaktu z paliwem w postaci ciekłej. W silnikach wysokoprężnych najważniejsze znaczenie dla czystości ma wtryskiwacz paliwa, który "rozpyla" paliwo płynne dostarczane do komory spalania. Pompowane paliwo osiąga bardzo wysokie ciśnienie i przepuszczane jest przez bardzo drobne otwory podczas wtrysku. Utrzymanie powierzchni wtryskiwaczy w kondycji zbliżonej do stanu fabrycznego  jest ważnym czynnikiem utrzymania satysfakcjonującej emisji spalin przez długi czas, mocy wyjściowej i oszczędności paliwa w silniku Diesla. Dodatki kontrolujące osady (DCA) pomagają zapobiegać tworzeniu się osadów w dyszach wtryskiwaczy, częściowo poprzez tworzenie warstwy na powierzchniach metalowych, a częściowo poprzez zapobieganie sklejaniu się i kumulowaniu osadów.

Te trzy rodzaje dodatków paradoksalnie nie są zarezerwowane jako substancje produkcyjne, dostępne tylko dla rafinerii. Na rynku dostępne są gotowe dodatki do ON zawierające pakiet opisanych dodatków, przykładem takiego środka jest, np. BIZOL Diesel System Clean+ d60. Niewielki opakowanie o pojemności 0.25l starcza na 75l oleju napędowego, wystarczy wlać do baku i cieszyć się niezrównaną jakością paliwa.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl